Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20

Thread: Resepi Sup Sirip Ikan Yu

  1. #11
    Senior Member
    Join Date
    May 2009
    Posts
    139
    Post Thanks / Like
    tidak salahbagi kita utk mkn sirip ikan yu. nape ikan yu kita bleh mkn plak. kan dh tertulis di halalkan bagi kamu 2 bangkai binatang, iaitu ikan dan belalang. Atas faktor apa sirip ikan yu x leh mkn. rasanya disebabkan oleh owg cina mkn, pastu kita owg melayu x leh mkn.

  2. #12
    Member
    Join Date
    May 2007
    Posts
    60
    Post Thanks / Like
    Ikan Yu Malaysia ni tak makan orang la, belum pernah ku dengar

  3. #13
    Senior Member


    lolly lilly's Avatar
    Join Date
    Apr 2012
    Location
    ♥Bandar Anggerik♥
    Posts
    3,239
    Post Thanks / Like
    Blog Entries
    9
    Hukum makan sup sirip ikan yu~
    Harus memakan sup sirip ikan Yu dengan syarat sup yang dibuat tidak
    mengandungi ramuan yang diharamkan oleh syarak.
    Ini kerana Nabi ada bersabda yang maksudnya :
    Semua hidupan laut adalah halal dimakan kecuali yang beracun dan
    memudaratkan kesihatan.


    sumber - http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/1033
    Last edited by lolly lilly; 07-11-12 at 11:57 AM.
    When life gives you a hundred reasons to cry,
    show life that
    you have a thousand reasons to smile.


    ▌│█║▌║▌║ ѕтк-∂єυѕ.вℓσgѕρσт.σм ║▌║▌║█│▌

  4. Thanks aja05 thanked for this post
  5. #14
    Senior Member

    shuffle_017's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Penang
    Posts
    5,186
    Post Thanks / Like
    Blog Entries
    3
    aku orang kwsn nelayan..kiranya banyak kali mkn ikan..ikan ni je jarng...tpi rsa dia memang umph la...x rugi rsa

  6. #15
    Junior Member
    Join Date
    Oct 2008
    Posts
    18
    Post Thanks / Like
    kalau sirip u boleh la makan, tapi sirip ikan yu x boleh makan.. hahahah...
    sebab cara pemakanan ikan itu dan cara sirip pitu di ambil.. seolah2 ia telah menjadi bangkai..
    TQ...

  7. #16
    Senior Member TsunayoshiSky's Avatar
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Japan
    Posts
    284
    Post Thanks / Like
    aku dah pergi 2 tempat ni... LKIM dengan pusat memproses sarang burumg layang2..... ikan yu sesetengah orang cakap boleh makan.. yu banyak jenis.. yu putih yu bodo dan sebagainya.. yu x makan orang.. yang makan orang ikan jerung... kalau yu yang kecil2 x makan.... jadi orang cakan boleh makan jangan was2.. kalau was2 x boleh makan...

    sarang burung pulak ade 2 jenis.. dari rumah burung (bela) atau dari gua (liar)... aku dah tgk cara proses... di rendam dalam air dan di buang segalam najis dan bulu2 serta kotoran pada sarang tersebut sehingga jernih mcm rumpai laut... dan ianya halal di makan... kalau yang bela punya sarang nye warna putih kalau liar punya sarangnye warna merah keperangan... yg liar punya mmg mahal.... sama juga seperti di atas.. kalau was2 jgn minum..

  8. #17
    Senior Member

    shuffle_017's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Penang
    Posts
    5,186
    Post Thanks / Like
    Blog Entries
    3
    Quote Originally Posted by TsunayoshiSky View Post
    aku dah pergi 2 tempat ni... LKIM dengan pusat memproses sarang burumg layang2..... ikan yu sesetengah orang cakap boleh makan.. yu banyak jenis.. yu putih yu bodo dan sebagainya.. yu x makan orang.. yang makan orang ikan jerung... kalau yu yang kecil2 x makan.... jadi orang cakan boleh makan jangan was2.. kalau was2 x boleh makan...

    sarang burung pulak ade 2 jenis.. dari rumah burung (bela) atau dari gua (liar)... aku dah tgk cara proses... di rendam dalam air dan di buang segalam najis dan bulu2 serta kotoran pada sarang tersebut sehingga jernih mcm rumpai laut... dan ianya halal di makan... kalau yang bela punya sarang nye warna putih kalau liar punya sarangnye warna merah keperangan... yg liar punya mmg mahal.... sama juga seperti di atas.. kalau was2 jgn minum..

    ikan yu kecil ni pandai gigit tau
    sepupu aku kena,..ahahaha

  9. #18
    Senior Member TsunayoshiSky's Avatar
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    Japan
    Posts
    284
    Post Thanks / Like
    kalau sirip ikan jerung boleh x?

  10. #19
    Junior Member
    Join Date
    May 2013
    Posts
    7
    Post Thanks / Like
    macam sedap kan?

  11. #20
    Senior Member mat khalid's Avatar
    Join Date
    Nov 2012
    Posts
    569
    Post Thanks / Like
    sirip ikan yu kan keras, bukan ada isi pun..buat lekat celak rengkong ja...

  12. 14-03-14, 03:22 AM

  13. 24-03-14, 04:08 PM

Page 2 of 2 FirstFirst 12

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •